Sök:

Sökresultat:

2712 Uppsatser om Konkret handling - Sida 1 av 181

Konkret undervisning - En fenomenografisk studie av pedagogers uppfattningar om konkret undervisning

AbstractSyftet med detta arbete har varit att undersöka pedagogers uppfattning om konkret undervisning. Skolverkets Aktuella Analyser från 2007 visar en tydlig minskning av konkret undervisning och härigenom påverkas elevernas motivation och studieresultat. I forskningsbakgrunden tas aktuell forskning kring ämnet upp med Dewey som grund för teorin. Undersökningen har skett genom öppna intervjuer och en fenomenografisk analys av materialet har genomförts. Analysen av utfallsrummet resulterade i tre kategorier av uppfattningar.

Förpackningslogistik på Haldex Traction Systems AB

the most obvious problem at Traction today is the in-between handling that demands much time and resources. The reason is that the packages are not designed with handling in mind. Several of the packages of today also have a poor degree of utilization that means there is room for a fewer number of articles. That in turn means more packages, more transports, more storage space and more staff. On the basis of a specification of demands ? which take quality and environmental influence, as well as transport, handling and economy in account ? we have developed suggestions on new packages that will facilitate handling and lower the total costs, The time of handling will in some cases abbreviate to just a few seconds with the new packages.

Konkret material i matematikundervisningen : fördelar och nackdelar

Undersökningen hade som syfte att studera för- och nackdelar med att arbeta med konkret material som förstärkning i matematikundervisningen. För att utforska detta utfördes dels lärarformulär för att se hur lärare såg på ämnet. Dels utfördes två olika typer av lektionspass, ett teoretiskt och ett praktiskt. Under lektionspassen observerades eleverna och deras beteenden antecknades. Inhämtade kunskaper mättes sedan i ett kunskapsprov.

Klossar -en väg till kunskap : En studie av förskolor och skolors användning av konkret och laborativt materiel

I vårt examensarbete har vi valt att förkovra oss inom matematikens värld, en studie av skolorsanvändning av konkret och laborativt materiel. Syftet för undersökningen är attundersöka möjligheter och anledningar till att använda konkret och laborativ materiel vidinlärning av matematik.I litteraturdelen lyfter vi fram teorier om lärandet med extra fokus på matematiken. Utifrånlitteraturen är det tydligt hur viktigt det praktiska arbetet är för inlärning. Det framkommeratt konkret och laborativt materiel synliggör matematiken på ett sådant sätt atteleverna kan lösa svårare uppgifter. När eleven ges möjligheten att få använda konkret ochlaborativt materiel kan de nå en högre abstraktionsförmåga.Metoden vi använt oss av är kvalitativ undersökningen.

The possibility of applying Low Stress Stockhandling in reindeer

The purpose of the study is to investigate the interest in Sami reindeer herders to use the Low Stress Stockhandling (LSS) method for handling reindeer. Also to find out which reindeer handling situations they think works the best and the worst, and which might need improvement. The purpose of LSS is to reduce the stress animals are subjected to during handling by creating consistent and calm responses from the animals. This is done by handling the animals through the animals? point of view and using natural herd behavior to accomplish this.

Representationer i matematik : Konkret och abstrakt undervisning

Studiens syfte är att undersöka huruvida lärare använder sig av olika representationer i sin undervisning samt vilka representationsformer som får mest utrymme i årskurs 1-3 jämfört med årskurs 4-6. Jag ville även få reda på i vilken utsträckning som lärare i de olika årskurserna använder sig av konkret material och av elevernas erfarenheter samt hur de ser på användandet av det. Empirin samlades in genom observationer i tre klasser, årskurs 1, 3 och 6, med efterföljande intervjuer med de undervisande lärarna samt genom en enkät där 19 lärare från åk1-6 deltog. Resultatet visar att lärarna i årskurs 4-6 använder fler representationsformer i undervisningen än lärarna i årskurs 1-3 men även att lärarna är mer benägna att använda abstrakta representationer när eleverna blir äldre och använder mer konkret matematik i årskurs 1-3. Resultatet visar också att lärarna anser att konkret laborativt material är ett bra hjälpmedel både vid introduktion av nytt matematiskt innehåll och för att hjälpa elever i svårigheter..

LUSTFYLLD GEOMETRI FÖR 8-9-ÅRINGAR : - med hjälp av konkret material och vardagsnära matematik

Syftet med detta utvecklingsarbete är att utforma och utvärdera en lektionsserie för att se om det är möjligt att lära geometri med hjälp av konkret material och vardagsnära matematik, för elever i åldern 8-9-år. För att utforma och utvärdera utvecklingsarbetet har intervjuer använts som metod. I arbetet planerades och genomfördes fyra temadagar tillsammans med 13 elever där varje lektionstillfälle hade fokus på ett område inom geometri. Genomförandet visar att arbetet med konkret och vardagsnära matematik inte behöver vara invecklat utan är fullt av möjligheter. Intervjuerna visar också att det är lustfyllt för eleverna och de visar stort engagemang och intresse för uppgiften.

Dokumenthanteringssystem inom byggbranschen

One of the aims of this report has been to make an inventory of the building trade market to see which document handling systems that are available. The secondary aim was to document the users´ demands on the systems and other demands such as quality assurance. After this, the document handling systems Byggnet and Lotus Notes, which are rather complex systems, have been analysed. Finally a recommendation has been made. In the inventory of the marketthe internet has been used because it is there the latest information can be found.

Kan ett konkret arbetssätt inom matematiken förbättra elevers taluppfattning? : en studie av lärares syn på att arbeta konkret inom matematiken

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare ser på det konkreta arbetets betydelse för elevers taluppfattning i årskurs 1, samt att undersöka om det finns någon skillnad i elevernas taluppfattning i två klasser som arbetat olika mycket konkret inom matematiken den första tiden i grundskolan. Den metod som använts är kvalitativa intervjuer, samt en undersökning av elevers taluppfattning i två olika klasser. Intervjuerna visade att samtliga intervjuade lärare använde sig av konkret arbete för att eleverna ska få en god taluppfattning. Undersökningen i klasserna visade att den klass som arbetat mindre konkret inom matematiken presterade bättre på den skriftliga diagnosen, medan elever från båda klasserna förklarade på ett bra sätt med hjälp av ett material hur de löser en uppgift. En slutsats som dragits av denna undersökning är att elever kan lära på olika sätt, och att lärare tycker att det konkreta arbetet i matematik är viktigt för att ge eleverna en god taluppfattning..

 Förståelse i handling : En essä om en resa från förståelse i ord till förståelse i handling

En serie dialogseminarier har genomförts med 5 företagare som deltagare. Syftet var att un­dersöka om det var möjligt att med dialogseminariemetoden lyfta fram denna yrkesgrupps yrkeskunnande. Det resultatet nådde jag inte. Jag tolkar orsakerna som att jag inte hade till­räcklig förståelse i handling av flera av de kritiska elementen som jag hade behövt behärs­ka för ett lyckat genomförande. Min intellektuella förståelse räckte inte till.

How should information be handled to facilitate and benifit from modularity? A case study of Clarkson Inc.

Problem discussion: How should information be handled to facilitate and benefit from modularity? How should Clarkson Inc. adapt their information handling to modularity and what benefits can be reaped by doing this? Purpose: The purpose of this master thesis is to help Clarkson Inc. adapt their information handling to modularity and to extract theories, methods and tools to guide companies in similar situations.

Hanteringsmetoder av reptiler på djursjukhus med hänsyn till stress och skaderisker

It is popular to keep reptiles as pets in Swedish households. The number of households reporting reptile ownership is more than 15 000 (SCB, 2006). This means that a veterinary practice should consider how to take care of reptiles as patients. The aim of this study was to examine literature and studies concerning safe handling and restraint of reptiles as well as the effects of acute and long term stress response and to suggest a simplified plan for handling reptiles in a veterinary practice. The result of literary studies is that common recommendations for safe handling and restraint of reptiles is based on old techniques and experiences from safe handling of wild animals. The main concern is safety for the veterinary nurse and for the reptile. Stress studies indicate that acute stress response is not harmful for the animal i long term. On the other hand studies of the effect of prolonged stress are not conclusive.

Abstrakt matematiskt språk och konkret matematisk modell i en inlärningssituation

Denna rapport undersöker huruvida barns förmåga att överföra matematisk kunskap till en annan kontext kan underlättas med hjälp av en konkret matematisk modell (en modell som varken använder sig av siffror eller matematiska tecken) jämfört med det vanliga abstrakta matematiska språket. De två olika betingelserna är implementerade i två olika datorspel. Studien behandlar även om något kön gynnas mer än det andra vid användandet av de två olika datorspelen. Resultatet av studien visar ingen statistisk signifikant skillnad till att elever lär sig att överföra kunskap bättre om de använt en konkret matematisk modell. En statistiskt signifikant skillnad mellan könen uppvisades däremot, dock gynnades killarna istället för som hypotesen i studien var; att tjejerna skulle gynnas framför killar vid användning av de två olika datorspelen..

Skrubberavfall : Hantering i hamn

This paper deals with challenges associated with handling scrubber waste in the port of Karlshamn and what various industry partners are doing to meet this growing demand. The main challenges have been the proportion of ships with scrubber, the amount of generated waste and waste characterisation. An understanding of these factors has been crucial in order to ascertain the aim of this study, which has been made with calculations based on leading manufacturer?s scrubber analyses and with an estimation of the quantity of ships with scrubber by examining AIS data from the Port of Karlshamn. In order to calculate the quantity of scrubber waste two different scenarios were established, which in turn produced two different outcomes.

Det är vi som är Piratpartiet : - ett system för kollektiv handling

Titel: Det är vi som är Piratpartiet ? ett system för kollektiv handlingFörfattare: Jan-Olof RuuskaHandledare: Eva SchmitzExaminator: Lars-Olof HildingUtbildningssäte: Högskolan i HalmstadSektion: Hälsa och SamhälleKurs: Sociologi C, 61-90 hpDelkurs: C-uppsats, 15 hpÅr: 2010Syfte: Att beskriva och förstå Piratpartiet utifrån Alberto Meluccis teorier om kollektivt handlande.Teori: Alberto Meluccis teori om kollektivt handlandeMetod: Kvalitativ metod, teorinära förhållningssätt, fallstudiedesignResultat: Piratpartiet beskrivs och förstås i uppsatsen utifrån Meluccis teorier om kollektivt handlande. Utifrån sex viktiga processer träder en bild fram av hur det går till när systemet för handling kontinuerligt förhandlas fram av aktörerna själva, i det sociala och historiska sammanhang i vilket de befinner sig i opposition mot makten. I och med denna interna förhandling om mål, medel och metoder, i opposition mot motståndaren, formas ett ?vi?, ramverket för vad som är en piratpartist, ramverket för kollektiv handling.Nyckelord: Informationsåldern, sociala rörelser, kollektivt handlande, kollektiv identitet, system för handling, social konstruktion.

1 Nästa sida ->